onsdag 7. mai 2014

Ta bedre bilder og redigering, med bruk av Mac

Vi har vært så heldig at vi har fått god hjelp av Mona, til å hjelpe dere som bruker Mac. Vi DT-Jenter har ikke Mac, så det blir litt vanskelig for oss å hjelpe der. Så her kommer hennes artikkel, kos dere.

Jeg bruker følgende når jeg redigerer bilder:
*MacBook Pro
*Picasa 3
*CollageIt 3 Pro

Bildene tar jeg enten med iPhone 5, eller Nikon speilreflekskamera, og bildene skrives ut på enten Epson fotoskriver eller Canon Selphy.

Jeg redigerer sjeldent mine bilder noe særlig, da jeg er av den oppfatning at jobben gjøres bak kameraet - ikke foran dataskjermen. Noe justering blir det men aldri retusjing, som det så pent heter i pressen om dagen.


Jeg har her et helt vanlig bildet, tatt i en ganske mørkt rom på Reptilparken i Oslo med speilrefleksen. Et helt greit bilde, men som jeg synes er litt for mørkt.


Jeg åpner programmet Picasa 3, som er et veldig enkelt redigeringsprogram. Lett å bruke og lett å lære.
Det er hovedsaklig 2 menyer jeg bruker i dette programmet.


På den første menyen justerer jeg alltid skjevheter i bildet. For eksempel  vann som ikke er horisontalt irriterer meg.

Så går jeg til meny nummer 2, her drar jeg i spakene til "Utfylling lys", "Lyse områder" og "Skygger". Når jeg føler at lyset i bildet er riktig iforhold til hvordan det faktisk var der bildet ble tatt, er jeg happy.

Hvis bildene er veldig vanskelig å justere manuelt, bruker jeg de ikonene med gult på. Da justerer programmet lyset for deg. Noen ganger blir det bra, andre ganger justerer jeg litt manuelt etterpå for å bli fornøyd.

Videre går jeg nå tilbake til meny 1, og da beskjærer jeg bildet til ønsket størrelse. Her ligger det inn mange størrelser, men du kan også lett lage egne faste størrelser.

Når jeg er helt fornøyd lagrer jeg bildet.


Her er forskjellen, kun ved å justere litt på lyset.


Når jeg skal printe ut bilder, og da tenker jeg på bilder til lommescrapping, bruker jeg et program som heter CollageIt 3 Pro. Der har jeg laget opp 4 maler; 4x6 stående, 4x6 liggende, 3x4 stående (2 på et bilde) og 3x4 liggende (2 på et bilde). Her vises 3x4 stående.


Jeg kan hente inn bilder jeg vil bruke enten ved å dra bildene fra utforsker til CollageIt, eller ved å klikke på +-tegnet som vises nede i venstre hjørne. Bildene legger jeg inn i malen, og jeg kan enkelt omrokkere på plasseringen. I tillegg kan jeg beskjære bildet ytterligere hvis jeg ønsker det.

Jeg håper dette ga en lite innblikk i enkel redigering på Mac, og ta gjerne kontakt hvis det er noen spørsmål vedr. de programmene jeg bruker.

Til neste gang - ta vare på deg selv!

4 kommentarer:

  1. Vi er så glad og takknemlig for at du stilte opp Mona, en kjempe flott artikkel ♥

    Klemm jorunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! :) Det er moro å bidra hvis det er til hjelp for noen :)

      Slett
  2. Flott skrevet og forklart, Mona! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Du da! :) Kjempekoselige kommentarer fra deg i dag <3

      Slett