tirsdag 22. juli 2014

Gjestedesigner juli - 4. innlegg.

Da var vi kommet til "veiens ende" for meg som gjestedesigner her i bloggen.
Mitt siste innlegg skal handle om redigering til småbilder i et gratisprogram. Ikke alle som har Photoshop Elements/Photoshop som jeg skrev om her.
Programmet heter www.picponkey.com

Velg "Collage"

1) Velg "open photos" og hent bildene fra din pc.
2) Velg "layouts". Her er det flere forskjellige å velge mellom. Om du klikker på den lille hengelåsen så kan du endre størrelsen på bildekollasjen din. Og du kan også rotere ved å bruke roteringspilene.
Jeg har valgt 2000x2000 fordi jeg vil fremkalle bildene mine i 15x15.

Så drar du enkelt bildene dine bort i layouten hvor du vil ha de.

1) Velg "save"
2) Jeg pleier å velge beste kvalitet og lagrer i den mappen jeg vil ha bildene mine.


Så fjerner jeg bildene i layouten og drar bort de neste jeg vil bruke.
Vist du setter pekeren på margen mellom bildene kan du regulere størrelsen på de slik dere ser jeg har gjort her. Bildet helt til venstre er blitt smalere og de andre to breiere.

Her har jeg brukt en annen layout. På bildet øverst har jeg klikket "edit" og kan da gå inn og gjøre enkle redigeringer som å zoome for eksempel
Også denne gang har jeg fremkalt bildene mine hos http://no.foto.com/. Der kan du bla. få 15x15 bilder på matt papir. Du kan lese mer om fremkalling og hvorfor jeg velger matt papir her.

Så var bildene mine på plass :)
De får en liiiiten hvit kant rundt, og den synes jeg faktisk er lettere å få fint bort med skalpell og linjal fremfor skjerebrett.
Og her er siden jeg har laget.

Denne gangen har jeg faktisk brukt nesten bare engelsk tekst :)




Så vil jeg minne om gjestedesigner konkurransen som dere finner her. Det er ennå en uke igjen, fristen går ut 28/7 kl 23:55

Det har vært veldig kjekt og også lærerikt å være gjestedesigner her hos Project Life Norge. Og takk til alle dere som har lest innleggene mine, kommet med kommentarer og ikke minste deltatt på konkurransen :)

1 kommentar:

  1. Ohhh tusen takk for nok et brilliant innlegg! Jeg digger så alt du skriver, jeg lærer så masse av deg! Jeg har begynt å bruke PicMonkey litt og syns det er superkjekt! Men visste ikke at jeg kunne dra på linjene imellom slik! Smaart! Det gjør jo alt så mye enklere hehe! Nyyydelige PL sider du har laget og da! Og heldig dere, sukk Bikuben!! Har scrappet i ti år og har ENDA ikke kommet meg innom dit. Men EN gang da SKAL jeg innom der altså hehe!

    SvarSlett