fredag 23. oktober 2015

Pl- kit fra det store utland

Hei. Jeg har en plan om å prøve ut noen av de forskjellige pl-kita som finnes der ute, både norske og utenlandske. Her vil jeg først ta for meg noen av de utenlandske. Når du bestiller fra utlandet skal varen igjennom tollen. Hvis prisen på varen med porto blir under kr 350,- slipper du ekstra avgifter. Blir det over kr 350,- må du betale merverdiavgift  på 25% av pakkens pris.
Kr 350,- er ca 43 dollar. Er du usikker på hva prisen blir i norske kroner? Åpne google og skriv inn i tekstboksen f.eks: 43 dollar in nok. Trykk så på enter og du får opp ca pris. Ta litt høyde for kursendringer. 1 Dollar er litt over 8 kroner.


Så var det dette med sikkerhet. Hvor sikkert er det å handle over nett med visakortet sitt. Vel i utgangspunktet skal det jo være sikkert, men vi vet dessverre lite om hva system for sikkerhet de forskjellige bruker. Når du abonnerer på noe der de automatisk skal trekke fra kontoen din, har de all den informasjon de trenger om deg liggende i sine databaser. Da kan hvem som helst som har tilgang til denne basen både lovlig og ulovlig, få tilgang til dine kortopplysninger og missbruke dem.

Så hva er trykt? Paypal er tryggere, for der gir du ikke opp din kortinformasjon, den er det paypal som sitter på. Det er dessverre ett fåtall av de sidene jeg har skrevet om her som tar imot paypal. Noen gjør det men da til en ekstra kostnad på noen dollar. Ett annet alternativ kan være og skaffe seg ett eget kort (gjerne elektron kort) til en egen konto som kun brukes til å betale kita med. Da er det lite og vinne for de som eventuelt er ute etter å missbruke andre. Da setter du bare inn det beløpet som skal trekkes, når det nærmer seg datoen for trekk. Skulle uhellet være ute, er det god mulighet for å få igjen det tapte hos visa, men det koster litt arbeid som ikke burde være nødvendig.
Elektorn kort er ett kort der det er nødt å være dekning på for å få kjøpe noe som helst. Her er det ikke mulig å overtrekke kontoen. Dette kortet må også ha kontakt med banken får å brukes, så når nettet er nede og det kun er reserveløsning i butikken, får du ikke brukt det. Her snakker vi om egen erfaring gitt :-) Så lykke til med ditt valg i sikkerhet når du handler på nettet.


Jeg kommer til å plukke meg ut en 3-4 utenlandske firma som jeg vil prøve. Alle kommer jeg til å prøve i minst 3 mnd. Så her er det bare og følge med igjennom året:-) Mange av de utenlandske har en bindingstid på 6 mnd. Å kjøpe enkle kit er ikke alltid så enkelt da det virker som de selges ut på minutter fra de er lansert. Når du binder deg, er det mange av de som tar ett avbestillings gebyr på 15-20 dollar. Dette tilsvarer ca 125-165 Kroner. Så du må nesten vite at du har alt klart før du abonnerer. mange av firmaene tar bort avbestillingsgebyret etter endte 6 mnd.


Jeg kom over denne bloggen til the scrap master, der ligger det mye nyttig informasjon om de forskjellige kita fra vårt store utland.
Besøk også kathleendriggers blogg. Hun har også en lang liste.
Disse siden er på engelsk.

Les alltid retningslinjene (FAQ) på kit abonnementet før du bestiller. Kjedelig og få seg en ekstra overraskelse i form av gebyrer og skatter.

Jeg skal her gå litt igjennom noen av kit klubbene jeg har funnet.

Studio calico
De tilbyr nå PL-kit
Pris: Måned til måned abonnement 29,99 dollar pr mnd.
6 mnd abonnement er prisen 27,99 dollar pr mnd.
12 mnd abonnement er prisen  25,99 dollar pr mnd.
Abonnementet løper til det blir sagt opp. Dette gjelder for alle 3 abonnements typene.
Du må si opp skriftlig på mail mellom den 6 og 25 den aktuelle måneden.
Avbestillingsgebyr: Måned til måned abonnement: 15 dollar i gebyr hvis du avbestiller etter den 25.
6 og 12 måneders abonnement: 50% av de resterende månedene av abonnementet.
Det er ikke mulig og hoppe over en måned.
Porto: Denne varier her. Du kan velge mellon 3 kategorier. Økonomi 7-30 dager postgang. Oppgradert 2-20 dager postgang. Express 2-6 dager postgang. Prisene variere etter størrelse og tyngde på pakken. Med express blir pakken over 350 kroner.
Det er generelt vanskelig å forstå seg på portoen her.
NB: Avbestillingsgebyret her er ekstremt høyt Så her må du virkelig vite hva du gjør før du bestiller
Bildet er fra Studio calico.
Citrus twist 
Pocket life kit: Dette har jeg allerede begynt å abonnere på:-) Så her kommer det snart mye spennende håper jeg:-)
Pris: 3 måneder til 19,50 dollar pr mnd.
Abonnementet fornyes automatisk, så det må gies skriftlig beskjed på mail innen den 5 når abonnementet er utløpt.
Avbestillingsgebyr: er på 9 dollar hvis du avbestiller før abonnementet er utløpt.
Det er i utgangspunktet ikke mulig og hoppe over en måned.
Porto: 18 dollar gå inn på denne siden og les litt om shipping og diverse før du bestiller. da kan du få rabatt på shiping eller lignende. Akkurat nå er portoen på 14 dollar med å legge inn koden som du finner på denne siden.
Bildet er fra Citrus twist.

De tilbyr kun tilbehørs kit. Så denne går ikke jeg noe mer inn på. Kita ser veldig lekre ut, og de har mye fint i nettbutikken, som kanskje ikke er så lett å få tak i her i Norge.
Bildet er fra Freckled fawn .
Scraptastic Vil prøve ut dette kitet
De har pl- kit som heter This life noted
Pris: er 37 dollar inkludert shipping/porto
Abonnementet er løpende til det sies opp skriftlig på mail før den 20 i måneden
Avbestillingsgebyr: De opererer ikke med avbestillingsgebyr. hvis du avbestiller etter den 20, får du neste pakke som normalt, også opphører abonnementet etter dette.
Porto: Ligger innbakt i prisen på 37 dollar
Dette er ett kit jeg kommer til å prøve ut.

Gossamer blue. Vil prøve ut dette kitet
De har pl-kit som heter Life pages kit
pris: 19.95 dollar for abonnementer 24,95 dollar for ett enkelt kjøp
Abonnementet er løpende til det sies opp skriftlig på mail.
Avbestillingsgebyr: Her er ikke noe bindende abonnements tid, så her sier du opp, når du vil.
Porto: fast pris 14 dollar på pl-kit
Dette er ett kit jeg kommer til å prøve ut.

Bildet er fra Gossamer
Cocoa daisy
De har pl-kit som heter Day in the life kit.
Pris: 25,99 dollar måned til måned
6 måneders abonnement er prisen på 24,99 dollar
Abonnementet løper til det blir sagt opp skriftlig. Her må du fylle ut skjema og sende inn.
før den 20.
3 måneders forhåndsbetalt kit. 74,97 dollar
Abonnementet slutter automatisk når 3 måneder er over.
Avbestillingsgebyr: 15 dollar (gjelder 6 mnd abonnement)
Porto: 14 dollar
Bildet er fra Cocoa daisy
 Paper Camelia Vil prøve ut dette kitet.
De har pl-kit som heter: Everyday life pocket page kit.
Pris: 19,95 dollar for abonnementer. 24,95 uten abonnement
Abonnementet varer til du sier det opp. Ingen forpliktelser på varighet.
Avbestillingsgebyr: De opererer ikke med avbestillingsgebyr. hvis du avbestiller etter den 20, får du neste pakke som normalt, også opphører abonnementet etter dette.
Porto: 14 dollar
Dette er ett kit jeg kommer til å prøve ut.

Bildet er fra Paper Camelia
 Da har jeg bestemt meg for å prøve ut følgende kit. 
Citrus twist (allerede begynt)
Paper Camelia
Gossamer blue
Scraptastic
Cocoa Daisy er ett kit jeg vil se nærmere på.

Du lurer kanskje på hvorfor akkurat disse kita? Det er en jungel med kit i utlandet, så her er det mye og velge mellom. Jeg har valgt å styre unna de kita med lang abonnements tid, og de med alt for høye avbestillingsgebyr. Så dette blir veldig spennende. Har du noen kit du syns jeg burde prøve ut, så gi meg ett tips i kommentar feltet så jeg får sjekket de ut. På forhånd takk :-)
Gleder meg til å scrappe masse spennende pl-sider fremover:-)
Klem DT Elisabeth Hatlen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar