mandag 13. juni 2016

Byttekit från Anna till Marit

Då har det blivit min tur att visa byttekit. Det var första gången jag var med om detta och jag fick ett kit av Anna Sanden. Det var inget jag hade bland mina PL-saker innan, men jag tyckte det var ett jättefint kit. Jag har aldrig deltagit i någon prenumeration av kit så detta var helt nytt för mig.


Jag tittade igenom PL-korten och funderade på till vilka fotografier dessa kunde passa.
För mig är det viktigt att färgerna på fotografierna och PL-korten passar ihop och att jag får ett stilrent uppslag. 
Jag började med korten i gröna toner och insåg att de passade otroligt bra till mina fotografier från vårt besök i Nationalparken Khao Sok i Thailand förra året. Till de stora fickorna hittade jag bra lite diskreta kort som jag kunde ha som bakgrund till mindre fotografier eller skriva text på.
Sedan rullade det bara på. När jag väl hade hittat passande kort till Nationalparken gick jag vidare med resterande kort från vår Thailandsresa och hittade då de perfekta korten i turkosa toner i kittet jag fått från Anna. De blev klockrena till mina sista badfotografier från Thailand.
Jag lyckades med hjälp av Annas kit få ihop 4 stora sidor (12*12) och 2 små (6*12).
Så här blev resultatet. 







Min journaling har jag gjort med min Silhoutte Cameo och det enda jag använt från mina egna saker är bokstavsstickers för att skriva Khao Sok på första uppslaget. Annars har jag bara använt Annas dekorationer. De var helt enkelt klockrena till mina fotografier.

Jag har även gjort lite egna dekorationer från materialet jag fick. För att lyfta fram diecuts:en med text stansade jag ut en cirkel från ett av PL-korten i passande färg och satte texten på denna. På så sätt fick jag en lite större dekoration och texten kom fram mer.


Eftersom jag inte gör PL veckovis så funderade jag lite på hur jag skulle använda dessa dekorationer.


Men så kom jag på att bokstäverna för de olika dagarna behöver ju inte bara symbolisera just dagar utan de kan användas som bokstavsstickers för ord, så jag valde att använda dem på detta vis. Tuesday och Thursday fick bli Tuk-Tuk och Wednesday och Saturday fick bli White Sand.


De andra dekorationerna formade som små stjärnor fanns både i gröna och turkosa toner och passade perfekt till PL-korten och mina fotografier.



Ett bra tips när man har lite högre dekorationer är att sätta dem på utsidan av plastfickan och inte direkt på PL-kortet eller fotot. Då blir det inte så buckligt i platsen.
Kanske lite svårt att se, men dekorationerna sitter ovanpå på plasten.


När jag var klar så var jag så otroligt nöjd. Dels för att jag kunde använda kitet på ett så bra sätt men också för att ett långt projekt nu var klart. Jag har hållit på med bilderna från vår Thailandsresa i över ett år och nu var jag äntligen klar. Det kändes fantastiskt!!!

Nu till en liten parantes om ni orkar läsa lite till. När allt nu är klart och jag blev nöjd med resultatet så kan jag ju berätta en annan lite historia som hände under skapandeperioden.
Med i kittet fanns ett kort som genast blev min favorit. Nämligen detta. Det var så klockrent i färgen till mina fotografier.



Jag som person är ganska petig och planerar väldigt noga. Går något snett och det inte blir som jag tänkt mig så går min värld under och jag kan riva upp himmel och jord för att komma tillrätta med problemet. I mitt PL:ande är det väldigt viktigt att allt är i kronologisk ordning för att jag skall känna mig nöjd.

Detta hände med mitt gröna kort. Då jag skrivit text på det och skall sätta in det i PL-fickan så ser jag att texten jag skrivit på är fel. Den skall stå på ett annat kort. Hur skall jag nu göra?!? Jag har ju bara ett grönt kort.
Jag kontaktar Anna som skickat kittet, men hon har inga fler. Det kommer från ett kit hon prenumererat på från Studio Calico och hon har bara fått ett exemplar. Jag vänder och vrider på min sida, planerar om osv. Men blir enbart missnöjd. Jag måste hitta ett nytt kort!!!
Jag börjar sedan jakten i detta avlånga land på ett nytt grönt kort och får napp hos en tjej jag träffade på en pysselträff för några år sedan. Hon har kortet och skickar det till mig.
Tusen tack Helene för att du räddade mig ur denna situation. Det betydde otroligt mycket för min inre frid och harmoni. Ni som är kontrollfreak förstår mig säkert.
Det gröna kortet finns nu i 2 varianter varav det rätta är på plats i albumet. :-)


Det var allt jag hade för denna gången. Tack för ni läste!
Lämna gärna en kommentar! Ha en bra dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar