onsdag 9. november 2016

Oppbevaring / Förvaring - Marit

Idag är det dags för mig Marit att visa upp lite av min förvaring.

Så välkomna in i mitt pysselrum.


Rummet fungerar som kombinerat pysselrum, kontor och bibliotek men det är utan tvekan jag som spenderar mest tid i detta rum. Och tar upp mest plats.
Jag skall väl erkänna skrivbordet är väl inte alltid lika välstädat som när det här fotot togs. Lite städade jag upp inför fotograferingen.
Men faktum är att jag blivit bättre och bättre på att hålla ordning i mitt pysselrum, mycket tack vare att jag hittat bra förvaring men också sagt till mig själv att skärpa mig. Jag städar undan det värsta efter varje tillverkat kort, uppslag i mitt album osv.
På motsatta sidan av skrivbordet finns en arbetsbänk där jag har min Silhoutte Cameo, Selphy–skrivare och Cuttlebug. 


Bänken är egentligen en lösköpt del från ett IKEA-kök. En köksstomme med vanliga köksluckor som jag sedan satt ben på och lagt en skiva ovanpå. Perfekt för både förvaring och som arbetsbänk. Bredvid arbetsbänken står även min skrivmaskin på ett litet lägre bord.
När jag fotograferade inför detta inlägg insåg jag att IKEA utgör stor del av min förvaring. Framförallt mycket från IKEAS köksförvaring. Mycket funktion för pengarna. Även skrivbordet kommer från IKEA.

Mina stora mönsterpapper förvarar jag i ställ sorterade efter märke och kollektion. Jag hade turen att komma över 2 ställ billigt då en pysselaffär sålde ut sin inredning.


Jag har bara haft denna förvaring ett drygt år, men det blev verkligen ett lyft. Jag ser mina papper på ett helt annat sätt och har fått struktur. För att inte papperna skall blekas har jag tagit ett påslakan som jag klippt upp på mitten och hängt över. Det är det blommiga ni ser i kanterna. Lätt att föra åt sidan när jag pysslar och lika lätt att dra för till skydd för solljus och damm.

Mina punchar förvarar jag hängandes på lister från IKEA. Det är egentligen handdukshängare eller lister där man kan hänga krokar med diverse redskap. Dessa är väldigt praktiska att hänga punchar på. Skulle behöva fler bara.


På listen hänger också krokar för mina ringar där jag bl.a förvarar min washitejp. Ringarna eller ring-galgar är inköpta på lite olika ställen. Någon är gammal som jag fått av min mamma, är nog tänkt för garn. De andra inköpta på Lagerhaus och Åhlens.
På listen hänger även mina wood weeners. Sorterade i zip-påsar och även de upphängda på en lite mindre ring som håller ihop dem och smidiga att hänga upp.

På golvet intill mig står min rullvagn Råskog från IKEA. På den förvarar jag det jag använder när jag gör PL. Jag har en liknande vagn jag skjuter in under skrivbordet med dekorationer och produkter för korttillverkning.


Mina PL-saker finns sorterat i förvaringen KRUS, givetvis även den från IKEA och passar perfekt i rullvagnen Råskog. På översta planet finns en burk med diverse stickers, die cuts, enamal dots mm. Här har jag också mina favoritstämplar till PL.
På hylla 2 finns KRUS i annan storlek perfekta för PL-kort. I närbild ser de ut så här.


6*4-korten ligger ner och 3*2 står upp och de olika kitten hålls åtskilda åt med avdelare. Just KRUS tror jag har utgått från IKEA:s sortiment, men kan ibland hittas på fyndavdelningar.



På nedersta hyllan av min Råskog har jag mina senast inköpta stämplat. De hålls ihop av ringar likt dem för wood veeners. 



Mina tidigare stämplar sitter i pärmar med laminerade sidor där stämplarna fäster.


Mina verktyg, pennor, tejp, linjaler mm förvaras alltid i en verktygsväska från Biltema. Inte särsklit dyr men väldigt funktionell. Smidigt att dem när tillhands och alltid färdigpackat när jag skall iväg på pysselträff.


Mina dies förvarar jag i en plastlåda från ArtBin med magnetiska blad. Den kostar en del, men värd varande krona. Alltid ordning och reda på diesen.


Jag älskar ju mina distresser och tyvärr har jag ingen optimal förvaring för dem. Just nu ligger de upp och ner staplade efter färg i en gammal sko-kartong som står på mitt skrivbord. Har ni tips om bra förvaring så får ni gärna tips mig!


På mitt skrivbord står även min personliga favoritförvaring. En trähylla i lite shabby chic med massor av bra fack och små lådor.


Här förvarar jag allt som jag vill ha nära till hands. Stämpelrengöring, stämpelklossar, lite tejp, dekorationer osv. Hyllan hittade jag en affär som hade utförsäljning och där ingick den i inredningen. Jag fick lov att köpa den när allt var utsålt och all inredning skulle bort. Blev också lovad ett bra pris som jag inte skulle kunna motstå. Betalade 100:- för min lilla hylla. Love it!!!
Tack för ni hälsade på hemma hos mig!

1 kommentar: