torsdag 17. november 2016

Stämplar, dies och Silhouette Cameo

Idag skall jag visa upp en lite annorlunda sida jag gjort. Från vår resa till New York förra hösten hade jag massa fotografier tagna på kvällen med alla färgglada skyltar och blinkade ljus.
Jag ville gärna få fram effekterna av alla färgerna men samtidigt ville jag ha ett lugn över sidan. Att välja färgglada och brokiga PL-kort och dekorationer gjorde bara sidan rörig.

Jag valde istället att ha så lite färg och mönster som möjligt och så här blev min sida.
Jag har bara använt mig av rosa cardstock, stämplar, dies och min Silhoutte Cameo som dekorationer.


Jag har använt mig av Becky Higgins Grid Cards till titelkortet. Jag tyckte titeln "New York by night" var så passande och den texten skrev jag ut på min Silhoutte Cameo. Övrig text skrev jag på skrivmaskinen. Titelkoret har jag sedan dekorerat med delar från en rund dies som jag stansat ut på rosa cardstock.


På samma rosa cardstock som jag stansat ut mina dekorationer har jag även stämplat med en motivstämpel från Times Square i NYC. Den stämpeln köpte jag vid vårt besök i NYC 2013. Jag kunde inte motstå den, även om jag inte visste riktigt vad jag skulle använda den till. Nu kom den till användning i mitt PL-album.


Jag har även skrivit och skurit ut passande ord på min Silhoutte Cameo. Jag har använt samma rosa cardstock som bas och är du nyfiken på hur detta görs i Cameon finns instruktion längre ner.


I fickan längst ner till vänster har jag skapat en egen dekoration med hjälp av stämplar och dies. 



Jag har fortsatt använda samma rosa cardstock och stämplat med texten "Favorite" och skurit ut som en pil. Hjärtat har jag också stämplat på rosa, klippt ut, fäst med häftapparat på en vit rund ring med stygn som jag stansat ut. Sedan har allt monterats på pilen. På så sätt kan man skapa egna dekorationer som passar i färg, form och text till fotografierna. Pilen pekar just på vår favoritpub Heartland Brewery på Manhattan vid Empire State Building.


För er som har Silhoutte Cameo och är nyfikna på hur jag skrivit och skurit ut orden så kommer här en förklaring.

Jag har på denna sidan använt mig av typsnittet Magnolia Sky på min Silhoutte Cameo. Magnolia Sky är en gratis font som finns att ladda ner från Dafont. 
För att få bokstäverna att flyta ihop lite mer har jag använt mig av funktionen ”Weld”. (Högerklicka och ta Weld)
Då hänger ordet ihop istället för att ha lösa bokstäver som går in i varandra. Jag tyckte det blev snyggare så.


För att få en ring runt ordet som vi skall skära efter så skall vi använda funktionen ”Offset”. Om du har ord med prickar över eller flera ord är det viktigt att du grupperar dem först.

Högerklicka sedan och välj Offset. Då läggs en ring runt ordet. 

Man kan sedan justera hur tätt inpå ordet man vill ha skära. Justera på "distance", minska ner till vad du tycker är lagom.


Jag tyckte det blev bra så här.

Ta bort extra "ringar" som över i:et. Min försvann automatiskt när jag var klar med offset. 

Välj "ungroup" för att få 2 olika delar. Ett med ordet och en med ringen runt om.Beroende på hur många ord du har och om du har bokstäver med prickar över så gäller det att göra en ny grupp av dem.  Jag har här grupperat ordet amazing tillsammans med pricken över i:et.
Markera texten och gå in under "Open the Line Color Window". 


Välj färg, t.ex. grå.


Kanten runt om kvarstår då i röd och du kan behålla den så. Välj annars valfri färg förutom grå. 

Gå in i "Cut settings" och välj "Advanced". Dina olika färger du valt dyker då upp till höger. 



Markera rad och välj material. För det grå skall ju en penna användas för att skriva ordet och för det röda materialet du skall skära i. 



Bocka sedan av den ena bocken och har kvar den du vill börja med. Jag brukar alltid börja med att skriva. Sätt i din penna och sedan sänder du till Silhouetten som vanligt. 



När allt är skrivet bockar du ur det grå och i bockar i det röda. Byter till kniv och sänder till Silhouetten igen. Mata inte ut skärmattan emellan.


Ut kommer ett skrivet ord som är utskuret. Perfekt!


Hoppas jag kunde inspirera hur man kan jobba med egna dekorationer och hur ni kan använda er Silhoutte Cameo när ni gör PL.

Scraphälsningar från Sverige!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar