tirsdag 7. februar 2017

Bild- och redigeringsveckor - DT Emelie

Hej!
Idag är det min tur att berätta lite om hur jag tänker med mina foton. 
Redigering eller inte? Det är frågan det.

Jag lägger oftast väldigt lite tid på redigering av mina bilder. Brist på tid är många gånger orsaken.
Med dagens teknik kan man göra stora förändringar med några enkla knapptryck från mobilen.
Jag fotar med min Iphone 5s eller min Nikon Coolpix S9700. Detta är en liten och smidig kamera med wi-fi som gör att jag enkelt kan föra över bilderna till telefonen. Många gånger vill man kunna zooma in motiven ordentligt och det går jättebra med denna kamera. Storleksmässigt så är den ungefär som min telefon så det är smidigt att ta med den i väskan eller jackfickan.

Det finns verkligen hur många appar som helst för redigering av foton. Här kommer ett av mina tips, dessa appar använder jag ofta till mina foton.


Rhonna Designs och Rhonna Designs Magic


Jag infogar min bild och väljer format.




Här går det sedan att göra olika förändringar,
Jag använder mig gärna av "edges". 


Jag tycker att en ram runt motivet gör det mer levande.
Det går att välja på vit eller svart ram.


Ibland är det svårt att tro det är samma foto, ramen påverkar verkligen intrycket.


Ibland är det kul med en text på fotot.
Här har jag använt mig av appen Rhonna Designs för att infoga text. Det går lätt att ändra, typsnitt, färg och storlek. Texten kan sedan flyttas runt på fotot så att den hamnar där man vill.

När jag framkallar foton så använder jag min ofta av min Canon Selphy 910 eller så skickar jag efter kort hos någon fotofirma. Jag väljer i stort sett alltid vit ram runt fotot.
På min uppslag använder jag mycket sällan foton som täcker en hel ficka. Jag dekorerar gärna pl-kortet i de färgerna som passar för uppslaget. 


Här har jag använt mig av distressdynor i gult och grönt för att plocka upp färgerna i mina foton.


Här kommer ännu en sida med distressfärger. Mycket olika stämplar ger extra liv till uppslaget.

Detta var allt för denna gången.

Kramar från Sverige!
DT-Emelie
instagram: emmis1983_pyssel







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar