mandag 17. juli 2017

På resande fot

Jag befinner mig i skrivande stund på resa kring Medelhavet med vår husbil. Närmare bestämt i Kroatien, ett av våra favoritländer att semestra i. Lååångt ifrån alla pysselgrejer, men några saker har jag ändå med mig. Jag återkommer till detta längre ner i detta inlägg.

Men först tänkte jag visa 2 sidor jag skapat från en tidigare resa ner till Medelhavet. Närmare bestämt sommaren 2015. Jag har använt mig av färdiga PL-kort från 2 olika kit från Beccky Higgins, "Vintage Travel Core kit" och "Travel Themed cards".


Ofta väljer jag att stämpla med svart färg på mina fotografier, men här tycket jag att svart blev för hårt och valde därför vitt. Lite svårt att få texten perfekt, men blev ändå nöjd med resultatet.


På den andra sidan blev det lite svårare. Vi hade besökt Postojnagrottorna i Slovenien (stanna där om ni besöker Slovenien, så häftigt).
Det var väldigt mörkt inne i grottorna, så mina fotografier innehöll mycket mörka färger och det var svårt att hitta passande PL-kort. När jag valde vitt papper så blev det för skarpa kontraster till fotografierna. Så jag valde svart papper och skrev sedan med silverpenna på. 


Vit penna syntes lite för dåligt, så jag valde silver och tyckte att det blev fint till fotografierna.
Svårt att visa den silvriga effekten på foto.


På bägge sidorna så har skrivit min journaling på min Silhoutte Cameo. Jag brukar alternera mellan den och min skrivmaskin. Min egen handstil använder jag endast i undantagsfall.

Om ni vill veta mer om hur man skriver på PL-kort med Silhoutte Cameo och hur man använder PicScan-mattan, kan ni läsa om detta i ett av mina inlägg från förra våren.


Jag tänkte också ge lite semestertips om ni är iväg på semester. Jag får ju lätt pysselabstinens när jag är iväg. Innan jag började med PL hade jag ofta en pysselpåse med mig och satt ofta och färglade motiv med distresser.
Jag har även kört runt med ett PL-album, min Selphy och 2 kartonger PL-kort i Europa i tron att jag skulle hinna skapa massor. Men jag fick inget gjort.
Men nu har jag hittat min grej. Eftersom jag lägger rätt mycket tid på att välja bilder och planera mina PL-uppslag så påbörjar jag det arbetet redan under själva resan.
Till min hjälp har jag mallar för de olika fickorna (lomme) som jag skrivit ut i några exemplar.



Så någon gång i veckan sätter jag mig ner och tittar igenom mina bilder och väljer och börjar förbereda. Här en bild från årets resa i Kroatien där jag påbörjat arbetet med att välja foton.


Så när semestern är slut så ligger allt planerat och klart och fotografierna är valda. Bara att skicka in för framkallning.

Hur jag väljer foton, planerar och strukturerar upp i olika mappar i telefonen kan ni läsa mer om i mitt inlägg från i våras då vi hade bild- och redigeringsveckor. En bit ner i det inlägget hittar ni hur jag använder mina mallar.


Det var allt från mig för den här gången. Men jag är nyfiken på hur ni gör i sommar.
Har ni sommarpaus i ert pysslandet eller fortsätter ni som innan? Har även ni mer er pyssel på resan?

Lämna gärna en liten kommentar.
Scraphälsningar från Kroatien!
/DT-Marit

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar